top of page

Wordt uw 'stoertje' ook een 'Rots en Water Vriend'?

Wederzijds respect en het samenspel van 'geven en nemen': daarmee maak je vrienden! Wordt uw 'stoere kind' ook bij een 'Rots en Water Vriend'?

In onze samenleving horen ouders van (hoog-)gevoelige kinderen geregeld dat hun kind 'weerbaarder' moet worden.

Daar zit een kern van waarheid in, in die zin dat het kind in staat is om zichzelf te helpen. Weerbaar zijn betekent dan respectvol omgaan (allereerstl) met jezelf en de ander.

Weerbare kinderen ontwikkelen gelijkwaardige, open relaties met anderen. Ze zijn empathisch, behulpzaam en spelen graag samen. Ze laten zien wie ze zijn. Ze zijn in staat om bewust eigen keuzes te maken. Die communiceren ze duidelijk en respectvol naar de ander. Ze komen voor hun eigen belang op maar laten ook ruimte voor de anderen en hebben oog en begrip voor andermans wensen en belangen. Door middel van overleg en afstemming komen ze er vaak wel uit met elkaar. De andere kant van de 'weerbaarheidsmedaille' is dat kinderen die 'pesten' gevoeliger zouden moeten worden. Dat geluid zou ik graag wat vaker tegen komen in discussies over problemen rondom sociaal gedrag. Een kind dat 'pest' of altijd moet 'winnen' is ook niet sociaal vaardig. Het verbergt onzekerheid achter impulsief, gedrag waar andere kinderen ernstig de dupe van kunnen zijn. Dus ook 'het stoertje' ontbreekt het aan solide weerbaarheid.

Ook 'het stoertje' of het impulsieve kind kan veel baat hebben bij een sociale vaardigheidstraining of een weerbaarheidstraining. Vaak beschikken deze over fantastische leiderschapskwaliteiten maar weten ze die nog niet op een constructieve, plezierige manier in te zetten. Laten we hen dat leren!

De Rots en Water Training van Kindertrainingen Blij Met Mij begeleidt en traint kinderen en jongeren in het ontwikkelen van het sociale 'samenspel van geven en nemen'. Zowel de gevoelige kinderen als de 'stoertjes' ontwikkelen zelfbewustzijn, door middel van spel, oefeningen, reflectie en 'toepassen op het plein': - hun zelfinzicht (wie ben ik echt, wat kan ik, wat wil ik?) - zelfreflectie (wat doe ik, klopt dat met wat ik wil, wat wil ik anders doen?) - zelfvertrouwen (ik ben een mooi en krachtig mens, ik sta stil bij en kom op voor mezelf en de ander) Een steviger gevoel van eigenwaarde geeft 'het stoertje' de moed om oprecht gevoel leidraad te maken voor gedrag in plaats van de impulsieve drang om 'erbij te horen'. En het gevoelige kind met een groter gevoel van eigenwaarde kan zelfverzekerder en daardoor duidelijker aangeven wat het wil, grenzen aangeven en eigen keuzes maken. Groeiende empathische vermogens, sociale vaardigheden en eerlijke verbondenheid met elkaar maken samen spelen en leren mogelijk en school, de speeltuin tot een veiliger plek voor veel meer kinderen. Wij geven u graag meer informatie of persoonlijk advies.

Marjolein Duchateau en Kai Rudelsheim

Bel: 06-16032769 of mail: blijmetmij@hotmail.com


Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Er zijn nog geen tags.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page